Arkiv

Blir man inte mållös?

När det gäller debatten om IPRED i Riksdagen så vet jag inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Det florerar så oerhört många dumheter i debatten så att man blir fascinerad.

Jag har jobbat hemifrån idag och har haft ett öga/ett öra på SvT24 där debatten i Riksdagen ang. IPRED-lagen pågår. Mitt parti och de som företräder mig finns enligt uppgift på plats i Riksdagen. När jag försöker smälta det sammelsurium av argument för IPRED1 som vräks ut från talarstolen så undrar jag vem som kastade ut Centerpartiet ur Riksdagen.

I allt väsentligt så har talarna, med hull och hår, svalt alla de felaktiga argument som upphovsrättslobbyn tydligen med stor framgång har fört in i huvudet på talarna. Ett par snabba punkter bara:

  • Hur kan man stå i talarstolen och tala om villkoren för de små, nyblivna kulturskaparna när det gäller IPRED?
  • Hur kan man stå och rapa upp att musikbranschen har tappat 60% av sin försäljning under 2000-talet när detta faktiskt inte är sant? Även om det vore sant så är det sannolikt omöjligt att något liknande inte inträffar i samband med ett teknikskifte. Varför inte tvinga alla svenskar till att undergå en psykisk undersökning när vi ju nu uppenbarligen inte har köpt tillräckligt många SAAB:ar?
  • Vilken kulturskapare kommer att få njuta av frukterna av sitt arbete p.g.a. att IPRED1 införs?
  • Hur kan man prata om att en kulturskapare alltid ska ha full kontroll över det man skapat när detta endast kan ske om spridning ej sker? Det innebär å andra sidan att böcker inte kommer att läsas och att musik inte kommer att höras. Grattis till det argumentet.
  • Är det rimligt att en misstanke som förevisats en domstol (bevisningen lär väl bestå av skärmdumpar och liknande) leder till att besök av Kronofogden som sedan ska rota igenom all ens personliga korrespondens?
  • Är det alls vettigt att stadfästa en lag när man samtidigt tillsätter en utredning för att se över hur lagen kommer att fungera?

Jag blir så trött och så fantastiskt besviken på politiker som det senaste året först visat hur lättledda de är åsiktsmässigt, först av regeringen och nu av en industris lobbyister.

Att se hur Cecilia Wikström (fp) först tala om att hennes bok (vilken då?) olagligt har laddats ner i hundratals exemplar för att några minuter senare tala om tusentals exemplar visar på hur argumentationen förs. Martyrskap är ordet för dagen, men där uppstår också problemet. Jag vill inte att någon annans martyrskap ska slå sönder min tillvaro ur ett integritetsmässigt perspektiv.

Om SAAB har problem p.g.a. att GM inte vill ta sitt ansvar så innebär det inte att regeringen ska skjuta till pengar. På samma vis så ska vi inte heller skräddarsy lagstiftningar för andra industrier som inte har vilja att ta till sig ny teknik och skapa en affär som kunderna är redo att anamma.

Jag kommer att ha mycket svårt att, i egenskap av centerpartist, argumentera för att vi står för det ena eller det andra när det gäller integritetsfrågor. Ifrågasättandena kommer garanterat att ligga uppradade som ett pärlband då. Johan Linander är en centerpartistisk riksdagsman som jag håller mycket högt och som även påtalade att det inte är en felfri lagstiftning som ligger på bordet. Johan har dock i mitt tycke fel på en punkt. Han menar att man ju måste visa att man kan kompromissa för att ha i politiken att göra. Vid en första anblick så är det alldeles korrekt, men man kan faktiskt kompromissa på mer än ett sätt. Det är kanske i ett sådant kompromissande vettigare att ett parti får klä skott för att driva en fråga för majoritetens skull samtidigt som det egna partiet ansvarar för att driva andra frågor. Detta är mer renhårigt mot väljarna än att alla lagstiftningar ska drivas med ett gemensamt kompromissande från alla parter i regeringen. Det senare leder ju osvikligen enbart till att den starkaste parten i kompromissen alltid får sin vilja igenom med mindre justeringar. Det nuvarande kompromissandet har ju det senaste året skapat en integritetssoppa som både ser illa ut, smakar illa och som dessutom sprider en stank i hela landet.

När det gäller FRA-lagen så hade det vettiga varit att först se över vilket grundlagsskydd medborgarna har innan man ens funderar på en sådan lag. På samma vis så borde man ha sett över hur upphovsrättslagen ska vara formulerad innan man med hänsyn till grundlagsskyddet och en reviderad upphovsrätt ens funderar på att införa IPRED1 eller något liknande.

Vem är först med att skapa bevis i form av en skärmdump där en användare vid namn Beatrice Ask laddar ner den senaste Idol-samlingen från något av följande ipnummer (som tillhör Regeringskansliet)? Sannolikheten för att detta verkligen har skett är ju inte alldeles obefintlig, eftersom justitieministern lämpligen bör ha lagt sig vinn om att ta reda på hur olaglig nedladdning fungerar.
81.216.70.0 – 81.216.70.255
212.181.33.112 – 212.181.33.115
212.181.33.12 – 212.181.33.15
212.28.207.32 – 212.28.207.63
217.77.240.177
217.77.247.160 – 217.77.247.163

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , ,

13 kommentarer till Blir man inte mållös?

  • Pingback: Allt under en grå himmel · Jaha, IPRED också

  • larserick skriver:

    Ja, om inte precis mållös, men nog häpnar man. Suckar och undrar om de alla sover i riksdagen.
    Dumheter, nonchalans, partitagande för mediaindustrin och emot vanliga människor.
    Ingen chans för integritet och rättssäkerhet i den riksdagen inte!

    Mörkret lägger sig än mer över Sverige.

    Massiv kritik emot FRA-lagen 2.0, men vem vågar tro att riksdagen ändrar sig?????

    Döv och blind verkar vara ett villkor för att vara ”ledande” politiker idag.

    larsericks senaste blogpost..Ditt och datt

  • larserick skriver:

    PS.
    Kompromissa?
    Man ska inte kompromissa bort demokratiska grundvärden.
    Där går gränsen, men den har riksdagen överskridit flera gånger på senare tid.

    larsericks senaste blogpost..Ditt och datt

  • Joshua_Tree skriver:

    Instämmer med Larserick. Ibland måste man faktiskt ge fan i att kompromissa också. Om det alltid förutsätts att det ska gå att kompromissa vinner den som tar i mest från början. Om du vill kränga en SAAB till mig för åttio papp och jag bjuder en hundring – bör du då möta mig halvvägs eller be mig dra åt helvete? (Beror förstås på årsmodell – jag har sett SAABar som inte är värda mer än en hundring) 😉

    Man måste kunna komromissa för att vara politiker, men man måste också kunna vägra för att vara människa.

    Joshua_Trees senaste blogpost..Glassimilation

  • farmorgun skriver:

    Kolla inslaget i Kulturnyheterna kl 19.00 ikväll så får du ett hum om vilka krafter vi har att göra med och dessutom en programledare som agerade som om det inte funnits någon lagstiftning till skydd för upphovsrätten tidigare. När kultureliten tågar till riksdagen då darrar ledamöterna.

    farmorguns senaste blogpost..FRA och IPRED påverkar oss.

  • christoffer skriver:

    Lösningen finns här: http://www.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik

    Varje gång som regeringen och de andra riksdagspartierna klantar sig så stiger PP’s medlemsantal snabbt. om man sen tittar på demografin så ser man att det är de politiska partiernas framtida väljare som försvinner.
    Det är samma trend som man såg då miljöpartiet började få större stöd i oppinionen. då började alla de ”etablerade” partierna ändra inriktning och ta frågorna på allvar.

    Så 2010 kommer vi med största sannolikhet se en ändring i politiken.

  • Erik skriver:

    christoffer:

    Tyvärr så är inte PP någon lösning för min del, eftersom jag har rätt så klara ståndpunkter kring annan politik också. PP har all min respekt för att ni lyfter frågorna kring allt detta. Jag har även den allra största respekten för PP även som bl.a. intresseorganisation och lobbygrupp.

    Politiskt så är dock inte PP något alternativ för min del. Utan att ha räknat/grävt alltför mycket så lär det behövas väl mer än 225.000 röster för att PP ska nå hela vägen in i Riksdagen. Som sagt… Detta med all respekt i övrigt för PP.

    Eriks senaste blogpost..Blir man inte mållös?

  • farmorgun skriver:

    Kolla in ledaren i Norrtelje Tidning, där en skribent som förstår att tolka sin tid. Heder åt denne unge man som vågar utmana i en tidning ute på landet. Kolla också in Kulturnyheterna
    http://svtplay.se/v/1458123/kulturnyheterna/25_2 Den okunnighet eller underdånighet som programledaren visar gör mig rent ut sagt förb-d.

  • Bo skriver:

    Hur du kan hålla Linander högt övergår mitt förstånd, om du kallar dig liberal (trots om du inte håller med honom om allt).
    En person som försvarar massavlyssning (FRA), massövervakning (datalagringsdirektivet) och försämrad rättssäkerhet (IPRED)!
    Jag kan lugnt påstå att jag har en helt annan bild av honom.

    Egentligen om centerpartiet som helhet. Det har ju också framkommit att c anser att demokratin är ivägen när beslut skall fattas.

  • Erik skriver:

    Jodå, jag kan fortfarande ha respekt för Johan Linander och hans kunskap. Sedan kan jag fördenskull tycka att han har tryckt på fel knapp i fallet med t.ex. IPRED.

    I övrigt så håller jag med om att Centerpartiet är klandervärt, i synnerhet när det gäller integritetsfrågor. Det finns just nu ett demokratiskt underskott i partiet, och mitt beslut att kvarstå i partiet beror på att jag har tänkt försöka ändra på den saken.

    Eriks senaste blogpost..Blir man inte mållös?

  • christoffer skriver:

    Erik det var inte ett försök att konvertera dig. Det var snarare ett påpekande om att då samhället ändrar sig så uppstår nya rörelser som reflekterar detta.

    Du gör väldigt mycket nytta där du är i C och jag mistänker att då C’s partiledning ser ”the writing on the wall” så kommer du och vara en av de personer som kommer att få ett telefonsamtal med ”kan ni komma in och hjälpa till”

    sen ang PP’s ickeexisternade ståndpunkter så är ju det medvetet eftersom vi inte vill påstå ngt för väljarna som vi inte kan tänka oss att förhandla bort. Det ingår i vågmästarrolls strategin. http://www.piratpartiet.se/vagmastarstallning
    det är dessutom det enda sättet att hålla ihop ett parti med avhoppare från M till V :)
    och du har ganska rätt i att vi behöver många röster (223K om man kollar valet 2006) men med tanke på hur mycke dummheter alla de politiska partierna i riksdagen håller på med så tror jag att det är både möjligt och sannolikt.

    så lycka till i dina ansträngningar att förändra C, själv gav jag upp på fp för 6 månader sedan, jag kanske återkommer dit i en framtid då det åter är socialliberaler som värnar om rätvisa, men inte nu.
    /C

    christoffers senaste blogpost..Äger du dina barn ?

  • Erik skriver:

    Christoffer:
    Min kommentar utgick endast från att PP skulle vara den enda lösningen. Oavsett min respekt för PP så tror jag faktiskt inte att det är så, även om jag lätt kan glädjas åt PP:s tillväxt i medlemsantal.

    Jag vet också att detta med det opolitiska i PP:s program är en huvuddel i strategin, och i det fallet så tror jag faktiskt snarare att det är detta som kan komma att fälla partiet. Jag är inte alldeles övertygad om att man ens medvetet kan planera att bli vågmästare och dessutom lyckas med den saken. För att veta att man kommer att lyckas så måste man ju då dels locka egna väljare och dessutom så måste man på något märkligt vis få styrsel över hur det totala röstandet ska utfalla. Vad händer om man kommer in i riksdagen, men inte blir vågmästare? Vem stöder man då i olika frågor? Agera på ett eller annat vis måste man ju göra, och då är det inget alternativ att t.ex. konsekvent lägga ner sin röst, eftersom man med ett sådant förfarande också kan sägas stödja den ena eller andra parten.

    Eriks senaste blogpost..Blir man inte mållös?

  • Connyt skriver:

    Enda hoppet för Centern är väl att medlemmarna kan återta makten över partiet från partiledningen. Svårt att se ett existensberättigande för (C) idag annars. Varför ska jag rösta på ett parti som inte ens låtsas följa sitt eget partiprogram?! Jag gjorde det misstaget sist men jag gör inte om det…

    Connyts senaste blogpost..Bert och Roger

Från Knuff
Smågodis
Creeper
MediaCreeper

Twingly BlogRank
Politik bloggar

Reggad på Commo.se
Hämta Firefox!
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Temperaturen i Härnösand är just nu enligt temperatur.nu.